Ondernemen zonder geven is niet ondernemen voor het leven.


<p>Natuurlijk is winst maken belangrijk, anders redt je bedrijf het niet en ga je door de slijk. Mensen die denken dat succes hebben betekent dat er iemand of iets anders het tegenovergestelde van succes moet hebben, hebben het mis. Deze mensen hebben geen fantasie en willen alleen maar nemen. Oplichten en saboteren, geen goed werk leveren en egocentrisme is wat hun kenmerken. Zo’n persoon is wel vaak rijk en heeft macht, maar is vandaag de dag niet meer degene die als laatste lacht. Er zijn nieuwe mogelijkheden in het ondernemen, voor degene met wat lef en een goed besef. Mensen willen en roepen duurzaamheid maar hierin hebben we nog een lange weg te gaan. Deze lange weg biedt veel kansen voor mensen met ballen en een visie. Uiteindelijk zal de consument gaan kiezen voor duurzame producten, verpakkingen en brandstoffen. Momenteel zijn deze producten vaak duurder dan de niet duurzame alternatieven. Veel mensen kunnen niet al te veel extra geld missen voor hetzelfde product met een duurzame verpakking of duurzame productie, maar zouden deze wel graag kopen. Ik noem het kortzichtigheid, vandaag is vandaag en morgen zien we wel weer verder. Dat het nu nog duurder is, betekent niet dat het altijd duurder blijft. Als het alternatief net zo massaal geproduceerd gaat worden als hetgeen wat we nu gebruiken, wordt het net zo goedkoop al dan niet goedkoper. Wanneer de ‘’goede’’ dingen speciaal blijven, blijven ze ook altijd duur. Investeren betekent geven en daarna hopelijk weer nemen. We komen er niet onder uit om ons gedrag aan te passen, dus je doet mee of je blijft achter. Denkend aan het verleden en het heden om zo onze toekomst te bespelen. Het is niets meer dan de knoop doorhakken en even doorbijten. De mogelijkheid geven aan iedereen om duurzaam te leven, voor dat we het weten, weten we niet beter. Ondernemers van de toekomst ondernemen niet voor zichzelf maar voor ons allen en voor de toekomst.</p>